HÖSTEN

Var i Falun förra veckan. Dom har några dagars försprång till oss. Det är en sak jag verkligen gillar med gamla svedala. Årstider! När vi bodde i Florida kunde jag ibland sakna dom så det gjorde ont.

Ta tex alla dofter, speciellt på hösten. Att känna doften av blöta löv. I Florida doftar det..............ingenting! Jag kom på det efter några månader. Floridianerna tycker själva att dom har årstider men för oss som vet! är det sommar 12 månader om året. Detta gör att man vänjer sig med att det doftar sommar hela året och därför känner man inga dofter alls efter några månader. Djupt men sant.

Tänker på en händelse för några år sedan. Jag och min fru Lena var bjudna på en restaurang i Göteborg som heter Sjömagasinet. Det var en tysk affärsbekant som ville slå på stort och vi var inte sena att haka på;-). Problemet var att jag en vecka tidigare legat inne på sjukan för en operation. Min näsa hade korkat igen?! och jag var tvungen att vidga gångarna. Man gör bl a detta genom att sätta in två rör i näsan och låter dom sitta kvar i några veckor. Det såg ut som om jag varit på biltema och köpt två avgasrör som stack rakt ut.

Men när jag sitter på denna femstjärniga restaurang är det inte obehaget av två pipelines i ansiktet som besvärar mig mest. Nej, det jobbigaste är att jag inte känner någon som helst smak eller doft!

Tänk er själva när maträtt efter maträtt kommer in på bordet och allt smakar blöt hushållspapper!

Efter några veckor var läkarna snälla nog att ta bort gasledningen (det kändes som en sådan) och jag kände mej nästan som född på nytt.

I bibeln står det att Gud vill tala till oss genom alla våra sinnen. Jag tänker ibland på restaurangbesöket när jag förstår att Gud vill ge oss så oändligt mycket mer än vi kan tänka och förstå. Smaka och se att Gud ä god.

Livet, de e nåt de

//Mats

Kommentarer
Postat av: emma

nejmen tjenare! allt är bara bra, trött och allt sånt men det hör väl hösten till antagligen (för mig iaf). vadå blekinge? :P ja falun är fint men inte möjligheternas stad precis. och det känns som att jag behöver hamna i möjligheternas stad för att kunna utveckla mitt liv (känns som att jag står på samma plätt och inte kommer nånstans). men hur är allt med dig då? /systerdottern ;)

2008-09-30 @ 19:48:15
URL: http://emmaliinderoth.blogg.se/
Postat av: Kicki

Hm. Gud vill prata med oss genom alla våra sinnen....vi skulle nog behöva sitta i några dagar och diskutera det här jag och gud..eller lättare kanske jag och du.

2008-10-03 @ 16:11:27
URL: http://njutavlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0